Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".
Zo'n twee maanden geleden kwam bij De Financiële Telegraaf een groep jonge beleggers, waaronder wijzelf, bijeen. Deze groep beleggers - bestaande uit bedrijfseconomen, accountants, analisten uit de pensioenwereld, een fiscaal econoom, een IT-ondernemer, een autohandelaar en een natuurkundige - zal een panel vormen welke jonge mensen gaat helpen met het opbouwen van pensioen, door hen van gedegen beleggingsinformatie te voorzien.
Het panel - een initiatief van beleggingsveteraan en waardebelegger Syb van Slingerlandt - zal zich bezighouden met het waarderen van ondernemingen op basis van fundamentele analyse. Het eerste aandeel dat nader beoordeeld is, betreft het Italiaanse Freni Brembo: de kwalitatieve analyse treft u hieronder aan.
Freni Bremo is een Italiaans bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met het ontwerpen, produceren en verkopen van remsystemen bedoeld voor auto’s (70% van de omzet), motoren en scooters (10%) en bestelwagens (12%). De resterende 8% van de omzet wordt gerealiseerd met remsystemen en onderdelen bedoeld voor racewedstrijden. Het bedrijf telt 35 productiefaciliteiten in 16 verschillende landen.
Europa is goed voor 60% van de omzet, Amerika voor 25%. India, China en Brazilië zijn samen goed voor 12% van de omzet.
Freni Brembo geldt als hét merk op het gebied van remsystemen en klanten zijn bedrijven als BMW, Harley-Davidson, Ducati, Porsche, Ferrari en Renault. Gestreefd wordt om productiefaciliteiten in de nabijheid van klanten te hebben zodat snel en efficiënt geleverd kan worden. Ondanks de sterke koersstijging van dit aandeel in de afgelopen jaren menen wij dat aandelen Freni Brembo nog altijd vrij aantrekkelijk gewaardeerd zijn.
De competitieve positie van Freni Brembo is behoorlijk goed. Het bedrijf is wereldmarktleider in remsystemen, beschikt over heel wat patenten en investeert fors in onderzoek en ontwikkeling.
Interessant is dat vrijwel alle teams in de Formule 1 gebruikmaken van de remsystemen van Freni Brembo. De kennis die het bedrijf opdoet met het maken van remsystemen voor auto- en motorwedstrijden gebruikt ze vervolgens voor het verbeteren van haar producten bedoeld voor de consumentenmarkt.
Concurrenten van Freni Brembo zijn bedrijven als Robert Bosch, Delphi Automotive Systems en Visteon Corporation.
Freni Brembo telt 7.700 medewerkers, een beurswaarde van EUR 2,6 miljard en behaalde afgelopen jaar een winst van EUR 129,1 miljoen over een omzet van EUR 1,8 miljard (netto marge 7,2%; bruto marge 43,5%). De omzet lag 15% hoger vergeleken met een jaar eerder. Voor dit jaar verwacht het management een omzetstijging van tegen de 10%.
De balans is gezien de vrije cashflow redelijk sterk te noemen met een cashpositie van EUR 206 miljoen en een schuld van EUR 276 miljoen. De sterke balans heeft het management van Freni Brembo ertoe aangezet met extra interesse naar mogelijke overnames te kijken. De omzet en winst stegen de afgelopen jaren sterk en de winstgevendheid is met een rendement op het eigen vermogen van meer dan 20% fraai te noemen.
Hoewel Freni Brembo in termen van koers/winst-verhouding (18,4) niet heel goedkoop te noemen is menen wij dat dit aandeel vanwege de hoge winstgevendheid nog steeds vrij aantrekkelijk gewaardeerd is. Uitgaande van een rentabiliteit van het eigen vermogen van 25% en een dividenduitkeringspercentage van 35% ramen wij de intrinsieke waarde op circa EUR 58,- per aandeel wat zo’n 50% meer is vergeleken met het koersniveau op het moment van schrijven.
Een ‘kans’ voor Freni Brembo om haar toch behoorlijk goede competitieve positie te kunnen behouden vormen voortdurende investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Denkt u bijvoorbeeld aan onderzoek gericht op remsystemen die lichter en milieuvriendelijker zijn.
Veel bedreigingen zien we niet. Wel geldt dat de autoverkopen in Europa na het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 enkele jaren fors onder druk stonden en voor Rusland, Brazilië en Japan was dat eveneens het geval. Inmiddels trekken de verkopen weer aan en in het meest recente kwartaal daalde de omzet van Brembo enkel in Frankrijk nog stevig (met 9,3%).
De zwakke verkopen tot voor kort in bovengenoemde markten stemmen ons optimistisch over de toekomst. Wij rekenen er namelijk op dat in deze markten de verkopen verder zullen herstellen waarvan Freni Brembo dan ongetwijfeld zal profiteren. Overigens is opgemerkt dat Freni Brembo zich richt op de bovenkant van de markt en dat dit marktsegment beter presteert dan de automarkt in zijn geheel.
Over het management van Freni Brembo zijn we erg te spreken. Veel aandacht gaat uit naar organische groei en structureel wordt zoals al aangegeven fors op onderzoek en ontwikkeling ingezet. Aan R&D wordt momenteel 5% van de omzet besteed wat bij het huidige omzetniveau een investering in onderzoek en ontwikkeling impliceert van circa EUR 100 miljoen.
Bestuursvoorzitter sinds 2011 is Andrea Abbati Marescotti (51 jaar). Dhr. Marescotti heeft meer dan 20 jaar ervaring in de auto-industrie en was eerder in zijn carrière werkzaam voor de Italiaanse autofabrikant Fiat.
Freni Brembo werd in 1961 mede opgericht door Emilio Bombassei. Via de holding Nuova Fourb heeft de familie Bombassei nog altijd 53,5% van de aandelen van Freni Brembo in handen.
DISCLAIMER: Dit bericht is geen professioneel beleggingsadvies. Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Voor meer informatie, zie onze disclaimer.
Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!
Gratis voorbeeldrapport downloaden