Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".

Onze visie op retail

Categorie

Wie aandelen selecteert op basis van winstgevendheid en waardering komt tegenwoordig vaak uit bij traditionele retailers. De waarderingen zijn dikwijls laag omdat beleggers vraagtekens zetten bij de toekomst van deze bedrijven. De vrees is dat veel traditionele retailers vanwege de verschuiving naar online-verkopen worden weggevaagd.

Best Buy

Veel traditionele retailers hebben behoorlijk last van online concurrentie. Elektronicaprijzen laten zich bijvoorbeeld prima online vergelijken. De Amerikaanse retailer Best Buy ondervindt daar flink nadeel van, mede vanwege de hoge kosten van het grote aantal eigen filialen en al het personeel. Bijkomend aandachtspunt is nog dat retailers vanwege dalend winkelbezoek impulsaankopen mislopen.

Min of meer noodgedwongen besluiten traditionele retailers dan zelf ook maar vol in te zetten op online, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse Blokker eerder dit jaar deed. Zo'n extra distributiekanaal brengt forse kosten met zich mee en de vraag is maar of daar extra inkomsten tegenover staan. Is dat niet het geval dan hebben extra kosten vooral een drukkend effect op de winst en winstgevendheid.

Voor beleggers in traditionele retailbedrijven is vooral van belang uit te vinden wat al in de koersen zit verwerkt. Dat betekent dat retailers waarvan zo goed als iedereen overtuigd is dat de vooruitzichten heel slecht zijn soms juist heel aantrekkelijke beleggingen kunnen zijn.

L Brands

Een retailer die net als Best Buy goed scoort op basis van winstgevendheid en waardering is L Brands. Dit is het bedrijf achter de retailketens Victoria's Secret (lingerie) en Bath & Body Works (persoonlijke verzorgingsproducten). Doordat sprake is van verkoop van eigen merken geldt hier het probleem van de toegenomen prijstransparantie beduidend minder.

Bovendien blijkt de modegevoeligheid bij lingerie laag. Wat fraaie lingerie betreft zijn vrouwen behoorlijk merkloyaal. Dat is een lock in-effect waarvan Victoria's Secret profiteert, en in het verlengde daarvan ook de aandeelhouders van L Brands.

Opvallend is dat beleggers aandelen L Brands net als aandelen Best Buy lijken te mijden terwijl dit eerstgenoemde bedrijf nauwelijks last heeft van toegenomen prijstransparantie of van de verschuiving naar online-verkopen. Een goede reden wellicht om onze analyse van L Brands (PDF-bestand) zelf ook eens te raadplegen.

Bedankt voor het lezen van dit artikel!

Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!

Gratis voorbeeldrapport downloaden