Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".

Is Google duur?

Categorie

Tijdens zijn aandeelhoudersvergadering vorige maand noemde Warren Buffett het 'dom' dat hij eerder geen aandelen Google (tegenwoordig Alphabet) had gekocht. Charlie Munger, Buffett's zakenpartner, sprak jaren geleden al over de zeer sterke competitieve positie van Google.

Toen Google in 2004 een beursnotering kreeg waren beleggers weinig enthousiast. De introductiekoers moest zelfs behoorlijk neerwaarts worden bijgesteld. Sindsdien is de koers opgelopen van circa US $ 50 tot bijna US $ 1.000.

Analisten voorzien voor Google voor dit jaar een winst per aandeel van ongeveer US $ 34. De koers/winst-verhouding bedraagt daarmee ongeveer 29 (US $ 1.000 gedeeld door US $ 34) wat anderhalf keer het beursgemiddelde is. Dat lijkt in eerste instantie niet bepaald goedkoop...

Cash en investeringen

Bij de hierboven genoemde koers/winst-verhouding is echter geen rekening gehouden met de cashreserve. Per aandeel zal het eind dit jaar gaan om ongeveer US $ 140. En deze reserve levert vanwege de huidige lage renteniveaus amper iets op.

Dan zijn er nog allerlei investeringen van Google, de zogeheten 'Other Bets'. Hierbij valt onder meer te denken aan investeringen op het gebied van zelfrijdende auto's en kunstmatige intelligentie. Per aandeel wordt hierin US $ 5 geïnvesteerd wat impliceert dat Google eigenlijk niet US $ 34 per aandeel verdient maar US $ 39.

Aan alle 'Other Bets' van Google is met een grove schatting een waarde te geven van US $ 50 per aandeel. Dat is ongeveer het dubbele van het bedrag dat Google de afgelopen jaren er in heeft geïnvesteerd.

YouTube

Dan is er nog YouTube, Google's videoplatform. Het aantal gekeken uren naar video's op YouTube neemt met circa 40% per jaar toe. Google wil met YouTube eerst nog groter worden alvorens op winst te focussen.

Het lijkt redelijk om te veronderstellen dat de verdiensten van YouTube en die van traditionele kabelbedrijven per gekeken uur uiteindelijk naar elkaar toe tenderen. Wordt aan YouTube een waardering gegeven in lijn met die van de traditionele kabelbedrijven (per gekeken uur) dan vertegenwoordigt YouTube per aandeel een waarde van ruim US $ 400.

Bij YouTube is van sterke groei sprake terwijl bij de traditionele kabelbedrijven het aantal gekeken uren juist daalt. Omdat hoge winsten bij YouTube voorlopig echter nog niet aan de orde zijn waarderen we dit belang op de helft: zo'n US $ 200 per aandeel.

Toch best aantrekkelijk

Google's beurskoers bedraagt zoals gezegd zo'n US $ 1.000. Wanneer we hierop de cashreserve (US $ 140), de vermeende waarde van de 'Other Bets' (US $ 50) en de veronderstelde waarde van YouTube (US $ 200) in mindering brengen dan betalen beleggers voor Google's lucratieve advertentiemodel eigenlijk maar zo'n US $ 610 per aandeel.

Het advertentiemodel levert Google dit jaar naar verwachting een winst per aandeel op van US $ 39. Daarmee betalen beleggers voor Google niet 29 keer de verwachte winst voor dit jaar maar slechts zo'n 16 keer (US $ 610 gedeeld door US $ 39).

Met een koers/winst-verhouding van 16 heeft Google een waardering die lager ligt dan het marktgemiddelde. Voor een bedrijf met een zeer sterke competitieve positie en de wind in de rug vanwege de aanhoudende mondiale verschuiving van offline naar online adverteren is dat best aantrekkelijk te noemen.

Bedankt voor het lezen van dit artikel!

Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!

Gratis voorbeeldrapport downloaden