Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".
Niet ieder aandeel dat in onze gespreide portefeuille opgenomen wordt is een succes.
Een voorbeeld - in ieder geval tot op heden - is Boeing, 's werelds grootste vliegtuigbouwer.
Alles zit tegen
Na twee rampen met 737 MAX-toestellen geldt er voor deze toestellen van Boeing al meer dan een jaar een wereldwijd vliegverbod. Na de nodige hard- en softwareaanpassingen denk ik dat dit verbod in de komende kwartalen zal worden opgeheven. Boeing kan dan beginnen om de circa 400 gebouwde 737 MAX-toestellen - die ongeveer US $ 100 miljoen per stuk kosten - te gaan leveren.
In het rampscenario waarbij het vliegverbod niet wordt opgeheven en er met deze toestellen nooit meer gevlogen mag worden krijgt Boeing nog een extra schadepost van zo'n US $ 7 miljard te verwerken. Dat zou dan nog een tegenslag zijn voor Boeing die naar mijn idee in financieel opzicht echter nog steeds te dragen is.
En dan is er uiteraard nog de coronapandemie bijgekomen waardoor het wereldwijde vliegverkeer is ingestort momenteel. Veel luchtvaartmaatschappijen zitten momenteel in de overlevingsmodus. Het orderboek van Boeing is echter goed gevuld met bestellingen.
Natuurlijk zullen er luchtvaartmaatschappijen gaan omvallen en bestellingen worden geannuleerd. Maar voor leveringen die voor de komende twee jaar gepland zijn denk ik dat dit zal meevallen. Wanneer een vliegtuig wordt besteld moet telkens worden betaald wanneer de fabrikant (Boeing) een mijlpaal heeft bereikt. Wie net voor levering annuleert is al die aanbetalingen kwijt...
Hoe staat Boeing ervoor?
De kosten die Boeing met name aan personeel kwijt is (de zogeheten cash-burn) liggen op iets meer dan een miljard dollar per maand. Zeg US $ 15 miljard per jaar.
Aan cash is er nog zo'n US $ 23 miljard beschikbaar. En bovendien genereert Boeing's defensietak nog zo'n US $ 3 miljard tot US $ 4 miljard winst per jaar. Zo bezien is de financiële situatie bij Boeing zo penibel nog niet eens. En zoals gesteld lijkt de kans klein dat een heel groot deel van de bestellingen waarvoor het moment van levering aanstaande is geannuleerd zal worden.
Zou de situatie nijpender worden dan heeft Boeing nog een paar andere opties om cash binnen het bedrijf te houden. Zo kan nog besloten worden van de voorgenomen overname van (een deel van) de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer af te zien. En met dividendbetalingen kan ook nog worden gestopt. Samen zou dat Boeing dit jaar zo'n US $ 10 miljard besparen.
De hulp waar Boeing bij de Amerikaanse overheid op aandringt is vooral bedoeld als garantiestelling voor het bedrijf zelf (een voorzorgsmaatregel om schulden in de toekomst te kunnen blijven herfinancieren). En als noodhulp voor de vele bedrijven in Boeing's complexe bevoorradingsketen die het erg zwaar hebben momenteel.
Niet vergelijkbaar
De situatie bij veel luchtvaartmaatschappijen is penibel en een aantal zal deze storm niet overleven. Luchtvaartmaatschappijen proberen in allerijl van personeel af te komen, Boeing daarentegen probeert zoveel mogelijk medewerkers voor het bedrijf te behouden (!). De bedrijfsmodellen van luchtvaartmaatschappijen enerzijds (die zijn vrij zwak) en die van vliegtuigfabrikanten zoals Boeing en Airbus anderzijds (die zijn een stuk beter) verschillen nadrukkelijk van elkaar.
De luchtvaartsector zal over enige tijd herstellen - vermoedelijk met wat minder spelers - zoals dat in het verleden na virusuitbraken, aanslagen en oorlogen altijd het geval is geweest. Ook dan zullen Boeing en Airbus, ondanks de koersduikelingen bij beide bedrijven, zeer waarschijnlijk nog steeds 's werelds grootste vliegtuigbouwers zijn.
Boeing is met afstand het slechtst presterende aandeel in onze (gespreide) portefeuille dit jaar. Ondanks dat bij Boeing nu alles tegen zit - en de beurskoers in een duikvlucht is beland - zie ik geen reden onze geslonken positie in 's werelds grootste vliegtuigbouwer tegen dumpprijzen te verkopen.
DISCLOSURE: Voor eigen rekening bezit ik aandelen Boeing.
Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!
Gratis voorbeeldrapport downloaden