Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".
De aandelen in de technologiehoek staan de laatste weken wat onder druk. Maar onderliggend gaat het met veel van deze bedrijven juist fantastisch. Een korte bespiegeling op de kwartaalcijfers van drie van deze techreuzen die we zelf in portefeuille hebben:
Alphabet
Alphabet (Google) zag de omzet afgelopen kwartaal, geschoond voor valuta-effecten, met 32% stijgen tot US $ 55,3 miljard. Daarmee is de gemiddelde analistenverwachting met 7% overtroffen en videoplatform YouTube speelde hierbij een positieve rol. Bij YouTube nam de omzet afgelopen kwartaal toe met 49% om uit te komen op US $ 6 miljard.
Ondanks de sterke omzetgroei wist Alphabet de kosten goed onder controle te houden: die namen namelijk slechts met 4% toe. Dit verklaart dat het bedrijfsresultaat, geschoond voor wat eenmalige zaken, meer dan verdubbelde tot US $ 12,5 miljard. Dat ondanks verliezen bij Google Cloud en de 'Other Bets'-divisie van in beide gevallen ruim een miljard dollar.
De winst per aandeel van US $ 21,54 overtrof de verwachtingen met meer dan een derde. Bij de kwartaalcijfers werd een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen aangekondigd voor US $ 50 miljard. Wij kunnen ons daar goed in vinden want Alphabet is zo winstgevend dat er sprake is van een ernstig overschot aan geld terwijl de waardering naar ons idee nog altijd aantrekkelijk is.
De kwartaalcijfers van Facebook waren zo mogelijk nog beter dan die van Alphabet. Bij Facebook overtrof de kwartaalomzet de verwachting met meer dan 10% terwijl de winst per aandeelprognose met meer dan 40% overtroffen is.
Facebook moet het vooral hebben van advertenties aangezien die goed zijn voor 97% van de omzet. Deze advertentie-inkomsten namen, ten opzichte van een jaar eerder, toe met maar liefst 46% (tot US $ 25,4 miljard).
Afgezien van de advertentie-inkomsten, die zoals gesteld veruit het belangrijkst voor Facebook zijn, nam eveneens de omzet in de categorie 'Other Revenue' met indrukwekkende cijfers toe, namelijk met 146% tot US $ 732 miljoen. Bij deze omzet gaat het vooral om verkopen van de Oculus-headsets (en gerelateerde producten en diensten) waarmee gebruikers virtuele werelden kunnen betreden.
Net als Alphabet wist Facebook de kosten uitstekend onder controle te houden want die namen slechts toe met 15% bij een toename van de advertentie-inkomsten van, zoals gesteld, 46%. Voorgaande verklaart de (bijna) verdubbeling van het bedrijfsresultaat tot US $ 11,4 miljard.
Amazon
Als laatste was Amazon aan de beurt en daar is de kwartaalomzet met 44% is toegenomen, tot US $ 108,5 miljard. Amazon's bedrijfsresultaat kwam uit op US $ 8,9 miljard wat een toename is van 123% ten opzichte van een jaar eerder. Met die groei overtreft Amazon de groei van het bedrijfsresultaat bij zowel Alphabet als Facebook.
Ondanks dat de omzet bij Amazon, naar jaarbasis vertaald, nu in de buurt komt van een indrukwekkende US $ 500 miljard, zien wij veel kansen voor verdere omzetgroei. Zo geldt bijvoorbeeld dat nog altijd meer dan 80% van alle retail offline plaatsvindt en een verdere verschuiving naar online aannemelijk is.
Positiever nog dan over de omzet zijn wij over de winstgroeivooruitzichten. Dit omdat de kosten bij Amazon in hoge mate als vast zijn aan te merken; denk bijvoorbeeld aan de kosten van de enorme distributiecentra. Extra omzet die dan vervolgens wordt behaald vertaalt zich bijna één-op-één in extra winst wat maakt dat wij voor Amazon een periode van zeer sterke winstgroei voorzien.
DISCLOSURE: Voor eigen rekening bezitten we aandelen Alphabet, Amazon en Facebook.
Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!
Gratis voorbeeldrapport downloaden