Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".
Zelf bezitten we aandelen Meta Platforms (Meta), het bedrijf dat eerder de naam Facebook droeg. Aandelen Meta werden deze week een heel stuk goedkoper. Sterker nog, niet eerder verloor een bedrijf in een enkele dag zoveel beurswaarde als Meta afgelopen donderdag.
Wie denkt dat de kwartaalcijfers van woensdagavond dan wel verschrikkelijk moeten zijn geweest heeft het mis. Zo ligt het aantal personen dat maandelijks ten minste eenmaal gebruikmaakt van een van de services uit de 'Family of Apps' - Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp - inmiddels op 3,6 miljard. Een toename van 9% ten opzichte van een jaar eerder.
Die 3,6 miljard gebruikers komt overeen met 61% van alle personen wereldwijd van boven de 15 jaar. De groei van het aantal gebruikers met 9% in combinatie met een hogere opbrengst per gebruiker verklaart de stijging van de kwartaalomzet met 20% ten opzichte van afgelopen jaar.
Metaverse
Meta investeert momenteel enorm in wat het bedrijf de metaverse noemt, vandaar ook de naamswijziging van het bedrijf. Bij de metaverse gaat het om een combinatie van de fysieke en de virtuele wereld die toegankelijk is wanneer je online bent. Een wereld in virtual reality kortom waar social media, spellen, webwinkels, etc. allemaal samenkomen.
Wij zijn (voorzichtig) optimistisch dat de investeringen in de metaverse zich uiteindelijk zullen uitbetalen. Afgelopen jaar investeerde Meta hier US $ 10,2 miljard in. Voor Meta zijn dit soort bedragen nog wel te overzien. Vorig jaar kwam de operationele winst namelijk uit op US $ 46,8 miljard. Zonder de investeringen in de metaverse zou dat dus nog US $ 10,2 miljard meer zijn geweest.
Apple en TikTok
Gezien de jaarwinst van circa US $ 57 miljard bij de 'Family of Apps'-divisie lijkt het wat vreemd maar wel degelijk heeft Meta momenteel de wind tegen (bij WhatsApp wordt overigens nog amper ingezet op geld verdienen). Apple bijvoorbeeld heeft het app-makers lastiger gemaakt om gebruikers online te kunnen volgen waardoor Meta advertenties minder goed kan afstemmen.
En een concurrent, de Chinese app TikTok, wint sterk aan populariteit en dan met name onder jongeren. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers afgelopen woensdagavond stelde Facebook-oprichter Zuckerberg dat Meta zich ook nadrukkelijker op 18- to 29-jarigen wil gaan richten. Met Instagram Reels lanceerde Meta al een service die wel met TikTok te vergelijken is.
Combineer de aan Apple en TikTok gerelateerde tegenwind / onzekerheid en de miljarden dollars die in de metaverse worden geïnvesteerd - waarbij nog onzeker is of deze investeringen succesvol zullen zijn of niet - en het is wel enigszins te begrijpen waarom beleggers Meta de rug toe hebben gekeerd.
Zelf beoordelen we Meta onverminderd als een mooi bedrijf met prima vooruitzichten (analisten rekenen voor de komende vijf jaar op een winstgroei van zo'n 20% per jaar). Op basis van de winst die voor dit jaar wordt verwacht ligt de koers/winst-verhouding nu op een bescheiden 17. En voor al het overvloedige geld op de balans is dan nog niet eens een correctie gemaakt.
Ongetwijfeld zal het nog wel even duren maar wij veronderstellen dat het een kwestie van tijd zal zijn voordat Meta weer op een recordkoers zal staan. Dat er door Meta vol wordt ingezet op de inkoop van eigen aandelen is iets waar wij ons uitstekend in kunnen vinden. Juist nu.
DISCLOSURE: Voor eigen rekening bezitten we aandelen Meta Platforms.
Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!
Gratis voorbeeldrapport downloaden