Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".

Rekenen in centen in plaats van in procenten

Categorie

"I am a better investor because I am a businessman and a better businessman because I am an investor." - Warren Buffett

Het bericht deze week is een beetje off-topic en toch ook weer niet...

Want wat verklaart dat de winst van kledingretailer C&A na 1906 opeens zo fors omhoogschoot?

Waarom is Ikea zo succesvol? En waarom is Buffett's rechterhand Charlie Munger zo enthousiast over - en grootaandeelhouder van - warenhuisketen Costco ondanks een heel lage winstmarge?

En waarom verkoopt discountretailer Aldi champagne, goede wijnen, zalm en computers tegen zulke scherpe prijzen? Is het om rijke consumenten naar de winkels te lokken of toch wel degelijk om geld te verdienen?

Recente boeklancering

Ansgar "John" Brenninkmeijer, medeoprichter van beleggingsfonds ValueMachinesFund, lanceerde kortgeleden in Amsterdam in de Beurs van Berlage zijn boek 'Breakthrough - C&A's Secret Formula Rediscovered' waarbij bovengenoemde vragen aan bod kwamen.

Een korte video die een sfeerimpressie van de boeklancering geeft is hier te zien (deze video duurt circa 2 minuten).

De crux: gezond verstand en opportunity costs

Een voorbeeld. Wanneer de operationele kosten bij een retailer (vooral huur en lonen) in een jaar zeg 35% van de omzet bedragen, is de neiging bij retailers vaak om vervolgens juist die producten te promoten waarbij de brutowinstmarge relatief hoog is (om zo de winst te stuwen).

Een broek voor EUR 15,- verkopen (inkoopprijs EUR 5; brutowinstmarge 67%) lijkt dan aantrekkelijker dan een trui verkopen voor EUR 300,- (inkoopprijs EUR 210,-; brutomarge 30%). Maar de trui verkopen levert toch echt meer op (een brutowinst van EUR 90,- in plaats van EUR 10,-). Wanneer toch voor EUR 10,- in plaats van EUR 90,- winst wordt gekozen dan zijn de zogeheten opportunity costs op EUR 80,- te becijferen.

Als retailer kan het focussen op producten met de hoogste brutowinstmarge - doorgaans relatief goedkope producten - vaak leiden tot een daling van de omzet, waardoor de operationele kosten in verhouding tot de omzet juist stijgen. Bij de verkoop van duurdere producten treedt vaak het tegenovergestelde effect op.

Bij zowel beleggen als retail is het toepassen van gezond verstand vaak nuttiger dan blindelings vertrouwen op spreadsheets. Het was juist dit gezond verstand dat ervoor zorgde dat de winst van C&A na 1906 enorm steeg. Retailbedrijven lopen steevast het risico om in een zogeheten 'spiraal des doods' terecht te komen door producten te verwaarlozen waaraan veel wordt verdiend, ondanks hun lage marges.

Het 47 pagina's tellende boekwerkje is te verkrijgen voor EUR 11,95 (de Kindle-versie kost EUR 7,47).*

* Liever nog voordeliger? De gratis PDF-versie van het boekje is hier beschikbaar.

Bedankt voor het lezen van dit artikel!

Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!

Gratis voorbeeldrapport downloaden