Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".
Stelt u zich voor: een klein idyllisch dorp, zo'n veertig jaar geleden. Eens per week, op donderdagmiddag, is er de wekelijkse markt op het Dorpsplein.
U woont al uw hele leven in dit dorp, naar volle tevredenheid. En wekelijks gaat u naar de markt... op donderdagmiddag, naar het Dorpsplein. Het komt niet in u op om dinsdagavond naar de markt in de Kerkstraat te gaan. Die is er namelijk niet.
En net als voor de inwoners is het ook voor de marktkooplieden gesneden koek: in dit dorp is het donderdagmiddag op het Dorpsplein markt, en niet op een ander moment of op een andere locatie.
Het dorp groeit en zo ook het marktbezoek. En met de groei van het aantal bezoekers groeit ook de omvang van de markt. Waar we het hier natuurlijk over hebben zijn zogeheten netwerkeffecten, een krachtig economisch principe, dat zichzelf versterkt.
Voor beleggers zijn dergelijke aloude economische krachten een interessant verschijnsel. Vaak kunnen bedrijven die weten te profiteren van netwerkeffecten namelijk een structureel hoge winstgevendheid laten zien.
Booking en YouTube
Een voorbeeld van zo'n bedrijf dat duidelijk van netwerkeffecten geniet is hotelkamerreserveringsplatform Booking. Wie op zoek is naar een hotelkamer gaat dikwijls naar Booking vanwege het aanbod daar, en aanbieders van hotelkamers staan graag op het platform vermeld vanwege de vraag.
Booking is erop gebrand het boekingsproces zo gemakkelijk mogelijk te maken. En als het aan Booking ligt wordt gelijk ook een vlucht geboekt, een auto gehuurd en een restaurant gereserveerd. Alles om het de reiziger zo makkelijk mogelijk te maken.
Bij YouTube - onderdeel van Alphabet - spelen dezelfde netwerkeffecten. Voor het bekijken van video's gaan de meeste mensen naar YouTube omdat daar het grootste aanbod is, en makers van video's plaatsen op YouTube omdat daar de meeste kijkers zijn. YouTube tracht dit netwerkeffect te versterken, bijvoorbeeld door advertentie-inkomsten te delen met de makers van de video's.
Om dit bericht in Buffett-termen af te ronden: met meer reisgerelateerde boekingsopties (Booking) en het extra belonen van uploaders van video's (YouTube) worden 'extra haaien, piranha's en krokodillen aan de gracht rondom de onderneming toegevoegd'. Dat maakt het voor concurrenten nog lastiger om marktaandeel af te snoepen en zodoende omzet en winst weg te nemen.
Afgelopen donderdag maakte Alphabet overigens bekend dat de advertentie-inkomsten bij YouTube weer verder zijn toegenomen en wel met 21%. En het aantal geboekte nachten bij Booking lag afgelopen jaar op iets meer dan een miljard, een record.
DISCLOSURE: Voor eigen rekening bezitten we aandelen Alphabet en Booking Holdings.
Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!
Gratis voorbeeldrapport downloaden